30 April 2013

#2 let me be your shoulder to lean on

masihkah kau ingat hari itu? hari aku sanggup pergi ke rumah kau? semata-mata nak lepak dengan kau. aku katakan aku just pass by kat situ. padahal aku memang sengaja nak datang jumpa kau. takkan aku nak kata aku rindu? segan lah aku. haha. kita lepak kat iceroom. kat situ kita cerita macam-macam. sebenarnya niat nak berbual kosong je. nak lepaskan rindu. last-last aku tanya kau. jom kita kahwin. aku ingat lagi muka kau terkejut gila. besar bulat mata kau pandang aku. macam nak telan aku je. aku pulak buat muka selamba. lepas tu aku terus tanya kali kedua sambil buat muka serius. aku serius ni. jom kita kahwin. aku tahu kita dah buat pinky promise. kalau kau tak jadi kahwin dengan dengan dia, kau kahwin dengan aku. tapi aku nak tahu dulu apa condition dan syarat yang kau letak untuk kahwini kau. aku nak kena standby awal la. terus kau capai pensil dengan kertas untuk ambil order kat atas meja. aku ingat kau nak order air lagi. rupanya kau terus tulis SYARAT UNTUK KAHWIN dengan huruf besar. berpeluh dingin gak aku masa tu nervous punya pasal. tapi untuk control macho, aku sedut air cream mocha dengan muka cool. padahal lutut dah gigil.

aku baca satu persatu yang kau tulis tu. aku rasa beruk pun bole terkejut tengok aku terkejut lagi beruk dari terkejut beruk tu. aku rasakan sangat tak masuk akal apa yang kau minta tu dengan krisis ekonomi yang melanda malaysia sejak kenaikan harga minyak lepas amerika menyerang iraq untuk menguasai pasaran minyak global yang menyaksikan bangsa yahudi memegang takhta organisasi gelap freemason yang antara ahlinya ialah barack obama. tanpa segan silu aku tersenyum sumbing sambil mengesat airmata aku. serius aku menangis bilamana aku tahu dengan keadaan aku yang tak stabil dan terumbang ambing di tengah-tengah ombak kehidupan dunia, aku tahu aku tak mampu menyediakan dan memberi seperti apa yang kau minta. aku rasa daif dan sangat kerdil. serta merta aku rasa down yang amat. sebab aku tahu, dengan aku yang sekarang, lagi 5 tahun pun belum tentu aku mampu untuk itu. aku cuba merayu untuk belas kasihan. tapi kau berkeras jugak dengan keputusan kau. kau kata ini untuk berlaku adil. dengan boyfriend kau pun kau letakkan syarat yang sama. okay its fair enough. 

dari hari itu, fikiran aku langsung tak menentu. bercelaru. berkecamuk. perhubungan kita masih seperti biasa. bergurau mengutuk seperti hari-hari biasa. tapi aku tak pernah sedetik pun tak terfikirkan syarat untuk kahwin kau tu. ia terlalu besar untuk aku. setiap hari ada kala rasa nak lempang laju-laju je pipi mulus gebu kau tu. ada ke patut mintak macam tu. tak pasal-pasal kepala aku makin serabut dengan hal ni. tapi kalau aku lempang kau, confirm kau tumbuk sepak aku. kau tu dah la ganas. pernah sekali kau cerita kau sepak kawan kau macam bola sebab dia buat taik kat kau. teringat benda tu, terus tak jadi nak lempang kau. takut gak. haha. 

kau ingat aku ni macam naga tu ke? boleh main mintak-mintak macam tu?

walaupun kau dah ceramah kat aku tentang sebab-sebab kau letakkan syarat macam tu untuk kahwin, dan aku juga setuju dan rasa logik juga walaupun pada mulanya aku ingat kau ni dah hilang akal ke apa sampai mintak macam tu, tapi dalam hati hanya tuhan je yang tahu. betapa hati ni hancur berderai. sebab aku tahu. aku tahu aku tak mampu berikan seperti apa yang kau minta. aku tahu kemampuan aku sampai di takat mana. semakin hari benda tu membebankan otak aku. sampaikan aku hampir putus asa untuk mendapatkan kau. aku rasakan mustahil untuk aku memenuhi syarat kau itu. yang pertama nya aku masih tak stabil lagi. kedua, kau tetap dengan permintaan kau itu. ketiga, boyfriend kau akan meminang kau lepas adik kau habis spm. yang mana lagi beberapa bulan je lagi. keempat, kau takkan tunggu aku sebab kau akan beri first priority kat boyfriend kau dulu. disebabkan perjanjian kita, jadi aku hanya rela dalam paksa.

disebabkan atas faktor-faktor itu, aku mula cuba menjarakkan diri kita. syukurlah pada ketika itu perasaan aku hanya suka. belum terbit perasaan sayang lagi. dan memang aku jujur pada kau yang aku hanya suka pada kau. dan aku cuba menjauhkan diri sebab aku tak mahu perasaan sayang tu timbul. lagi parah aku nanti. aku cuba kurangkan waktu bersama. cuba kurangkan whatsapp dan mesej. mula-mula dulu hari-hari kita whatsapp. dalam satu hari beratus kita bole chat. lepas tu dah kurang. lepas tu selang dua hari. selang tiga hari. aku tahu aku tak patut buat macam tu. tapi aku mengalah. lebih baik aku mengalah sebelum aku lebih derita untuk meletakkan keadaan aku dalam keadaan pasrah dan merana kerana kasih tidak kesampaian. kerana itu aku keraskan juga hati ni. 

dalam tempoh itu, muncul seseorang dalam hidup aku. aku dan dia berkenalan melalui kawan. pada mulanya perhubungan aku dengan dia okay. tiada masalah. masih dalam proses mengenali hati budi msing-masing. lama sikit kenal, siap dah boleh mesej manja-manja gitu. mula-mula rasa geli, sebab tak biasa. tapi aku layankan jugak. sebab dia yang nak mesej manja dengan aku. kalau aku tak layan, takut kecik hati pulak. mungkin itu cara dia. mungkin dia dah biasa mesej macam tu. mungkin dia dah rasa selesa dengan aku. tapi sampai satu masa, aku mula rasa bersalah pada dia. hati aku berbelah bahagi. apakah aku menganggap dia sebagai teman tapi mesra? apakah aku menganggap dia sebagai pengganti? hanya untuk melupakan kau? menepikan kau dan mengambil dia sebagai pengganti dalam hati ini? hati aku memberontak. tetapi tidak adil juga untuk dia jika tiap kali aku keluar dengan dia, wajah kau yang akan muncul dalam kotak fikiran ku. sampai satu masa, aku buntu. aku keliru. apakah yang telah aku lakukan ini? benarkah perbuatan aku? adilkah aku? ah persetankan dengan semua andaian dan halusinasi tu. peduli apa aku. just go with the flow. 

sehinggalah pada hari itu...........................


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hey there! I'm at work browsing your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the excellent work!

Feel free to visit my web-site; autopsy ()

Tanpa Nama berkata...

Hello, I enjoy reading all of your article post. I wanted to write a little comment to
support you.

Feel free to surf to my weblog - magos

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...