20 Januari 2012

when the sun goes down


aku terkedu dan terdiam seketika. rayuan seorang nenek tua itu betul-betul menggetar hati kecil ku.

"cu, nak beli kerepek?" soal nya mengharapkan simpati.



melihatkan orang tua itu, terdetik di fikiran ku, di manakah suami beliau? mungkin dah tiada. di manakah anak-anak beliau? mungkin dah tiada. di manakah saudara mara nya? mungkin dah tiada juga? eh mana mungkin!! tak kan lah nenek tua itu tinggal sebatang kara? boleh jadi juga.

adakah ia didalangi oleh sindiket? mengambil kesempatan ke atas kedaifan nenek ini dan memaksa kudrat lemah ini menjual kerepek dengan berjalan kaki beratus meter. juga telah mengambil kesempatan ke atas kebaikan dan ke-murahhati-an rakyat malaysia khas nya melayu.

kalau anak beliau masih hidup, di manakah mereka? kenapa mereka tidak menjaga orang tua ini? seorang nenek tua yang sepatutnya duduk di rumah mendekatkan diri dengan Allah dan tidak perlu lagi bersusah payah bekerja untuk menyara hidup.


aku yakin, dengan umur sebegitu, beliau sudah puas menjalankan kewajipan sebagai seorang suri, ibu dan nenek kepada keluarganya. jadi dimanakah mereka yang sepatutnya membalas jasa orang tua ini?

"takpe lah nek. terima kasih ya." sahut ku lembut.

orang tua tu pun berlalu pergi ke meja yang lain sehingga habis satu kedai di tawaf nya. dari meja ke meja, dari satu kedai ke kedai yang lain. lantas mata ku berkaca melihat tubuh kecil itu berjalan sehingga hilang di telan kelam malam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...