29 Januari 2011

fenomena

dalam seminggu ni, aku banyak menghabiskan masa aku dengan membaca blog. sesuatu yang aku tak pernah lakukan sebelum ni walaupun aku da menceburkan diri di alam blogging ni dekat 2 tahun. paling lama aku baca blog secara berterusan pun dalam 2 hari. ni seminggu bai. gile tak gile la kann.

rase nye tak perlu la aku mention blog-blog yang aku bace tu. tu tak termasuk yang link blog yang korang tinggalkan lepas datang ke blog aku. sape-sape yang singgah kat blog aku, dan tinggalkan link, lambat atau cepat, aku pasti akan pegi ke blog korang gak. dan aku pasti akan bgtau aku da melawat ke blog korang balik. paling bangsat pon aku akan tulis "hye" kat chatbox korang. kalo blog korang takde chatbox, aku akan komen kat entri.

yang aku maksudkan ni ialah blog-blog yang menjadikan aku berstatus silent reader. bukan nye aku taknak komen atau dalam bahase mudah difahami, tinggalkan jejak. bukan nye aku sombong. bukan nye aku terlalu ego untuk klik button "follow" tu.

tapi aku memang memilih untuk jadi silent reader. aku pon tak tau kenapa. tapi kan, haa ade tapi lagi. believe it or not, blog yang aku suka bace tu aku siap buat bookmark lagi tu. nanti senang aku nak bace lagi blog dorang. sekarang ni, ade 15 blog yang berjaya menambat hati aku untuk aku mem-bookmark-kan mereka. mungkin bilangan tu akan bertambah lepas ni. sekali lagi, tak perlu laa aku mention name blog tu.

kesimpulan yang aku dapat lepas bace blog dalam seminggu ni, aku betol-betol kagum ngan korang. serious shit!! aku kagum gile ngan korang. banyak yang aku belajar dari blog korang ni.

1. berani luah pendapat

ofkoz la memang itu tujuan utama kita ber-blog-ging. kite nak luahkan pendapat yang terbuku di dada dengan perspektif pemikiran masing-masing. ini pendapat aku, itu pendapat kau. lebih kurang macam tu la. kadang-kadang, pendapat yang masih menjadi taboo dalam pemikiran orang kita ni pon, korang berani luahkan. kau berani ambik risiko untuk terima segala pujian atau tohmahan dari pembaca. sape tak suke orang puji kan. dan sape pulak yang suke orang kutuk kan. tapi itu atas pendapat masing-masing la. dan cara kau menangani situasi macam tu. baru la kau ni nampak profesional atau hingusan.

tapi itu tak bermakna aku tak berani nak luahkan pendapat aku. cuma isu-isu sensitif saje yang aku tak nak post kan kat blog ni. contoh nye, isu tudung, aurat, solat, perkauman, politik, dll. aku mempunyai pendapat aku sendiri. aku lagi suke berdebat pasal bende ni face to face. lagipon, kalau nak berdebat pasal isu-isu tu, sampai kiamat pon tak abes. sume bende kat dunia ni ade pro and cons. aku tak kate aku betul, aku tak kate kau salah. sume orang ade pendapat sendiri.

cume aku tak suke bincangkan bende ni dalam bentuk penulisan. aku malas nak berdebat kat ruangan komen-komen. dan aku tak setuju dengan ayat "elehh ckp kat blog berani la ko. kutuk blkg2. cube ckp dpn2 tgk. ade bran xde bran. ntah2 dpn2 penakot cam hanjeng."

aku memang nak ckp FUCK YOU kat orang yang tulis macam tu. sebab bagi aku, sape yang tulis isu-isu sensitif ni kat blog, die seorang yang berani. sebab, kalau kau cakap, penyampaian kau terhad. tak paham? ok maksud nye, terhad pada orang yang mendengar saje. kalau kau bercakap, brape orang je yang bole dengar bende tu dalam satu mase? kalau kau buat ceramah, tu lain cerita. tapi kalau kau menulis, sape-sape je bole bace. beratus, beribu even berjuta orang pon bole bace. jadi, die berani berdebat dengan orang yang menyokong dan membantah.

kalau si stallone ni, sumpah aku pon cuak nak kutok die depan-depan. hahaha

alaa tak payah nak sembang laa kau tu terer berdebat. contoh kau tengah berdebat/kene bahan dengan membe kau, kalau one by one maybe ade can lagi nak menang. kalau seratus orang yang bahan kau, disertakan dengan point-point yang gempak-gempak, kau rase bole menang? last-last kau terdiam gak kan. majoriti juga memainkan peranan. inilah maksud aku.

2. mencarut dan lucah

aku rase ramai yang menulis dengan ayat-ayat carutan dan lucah. tak kesah la melampaui batas atau tak. yang penting kau tau kat mane limit kan. syabas aku ucapkan. tak kire la lelaki atau pompuan. mungkin dunia blogging ni da semakin bersikap open minded. aku kagum ngan korang. sebab aku tak boleh buat macam korang. walaupun kat ruangan pengenalan diri aku tu aku tulis mencarut, tapi yang aku maksudkan ialah "menulis".

sekadar gambar hiasan. korang jgn nk kondem aku plak. aku sekeh kang.

jangan salah paham. aku bukan lah sebaik yang korang sangka. jangan korang sangka aku tidak mencarut dan berbahasa skema sepanjang masa. sesiapa yang kenal aku, akan tau camne mulut aku ni bila berbual. cuma, aku tak pandai nak aplikasikan ke dalam bentuk penulisan. serious shit!! aku bukan hipokrit. tapi aku betul-betul tak reti nak menulis seperti mana aku bercakap. ini telah diakui oleh beberapa kawan ku yang secara tak sengaja terbaca blog aku. "weh, pesal kau tulis blog tu pakai ayat skema. padahal kau berborak macam setan." dan aku akan menjawab ringkas "entah. aku pon tak tau dowh."

sebab tu aku kagum ngan korang yang mencarut dan melucah dalam blog. menunjukkan sejujurnya diri kau. tapi sayang, aku tak reti. sekali lagi, aku bukan hipokrit. sebab tu aku buat entri ni. percaye la dowh.

3. gaya dan bentuk penulisan.

arie shabtu3w aque nGan tWan2 pegiey bEach taww..bez gilew tiMe niey..d0wunk rendam Un aque cmpy air mc0k idung lerh..sak8 cangAtt taww..bUt i lovE it! t itew g ag ea..itew aj4x rmai2 bwu g3Mpax! hAHah4Ha..k0wgx cmey2 tuew nAnan jEles taww aquew tlysS mCam niew..aquew niE bod0w taHap kHinziR hu3tanN hihihi btw, aque shayunx kowunx n tuCk eRn lup3w ern k0wUnx..byEe muuUuW4ahhHhHhhh..

budak umur 8 tahun menulis. same tak?

sEroussHiiT aQu3w nak.....eh terikut plak. serious shit aku nak cakap kat menatang yang tulis macam tuh, pegi mati je la wehh. bongok merosak kan bahase. kalau ejaan pasar yang standard macam saye, kite, pegi, ok laa jugak. tak perlu la nak bertulisan ayat baku. cukup untuk manusia normal macam aku ni paham. ni aku nak bace pon naik juling mate aku. haram jadah!

kau nak cakap kalu aku tak suke, tak payah bace? ok fine by me. tapi, kebencian tu still ade lagi kat hati aku ni. ape kau ingat ni zaman-zaman myspace lagi ke? kau ingat kau cool tulis macam tu? kamon la. grow up la derr. jangan la nak tunjuk sangat kau tu budak baru nak up.


ok aku rase takat ni je la aku nak mencarut. ni pun da panjang berjela da. lagipon, aku carut panjang-panjang macam ni, bukan nye ade orang nak bace pon.

1 ulasan:

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woooo aku lama tertinggal blog ko lahhh wehhhhhh.....


lukisan pra sejarah tu ade dinasorrr lahhhh... ni kalau masuk galeri seni pasti boleh terjual jutaan ringgit ni.... wehhhh kayoooo aku kayoooo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...