25 Januari 2011

mentari merah di ufuk timur - part 1

" wait nana. pliz "

" why are u following me? "

" i nak jumpe u. sekejap je. pliz syg. "

" kan i da ckp, nanti bile da sampai mase i akan citekan kat u. "

" i know that. but i da tak tahan sangat nak jumpe u. i miss u syg. da sebulan i call u but u not answer. i text u tak reply. nape u senyap macam ni? "

" i tau. but pliz bagi i mase. nanti i'll explain everything to u. i promise. "

" tapi bile? kot ye pon, bile i text or call, at least reply la. ni tak. teros senyap. naik gile i tau tak?? "

" nanti u tetap akan tau jugak. bile da sampai mase. but for now, i'm not in da mood. i penat baru balik keje. serabut kat tempat keje lagi. serabut pasal bende ni lagi. nanti i bagitau u ok. sabar ye syg. pliz i tak nak gaduh pasal bende ni. "

Farid tetap tak berpuas hati. lantas dia menarik tangan Nana dan cuba memujuknya lagi. " pliz jangan buat i macam ni. "

Nana memandang tepat ke arah mata Farid yang redup itu. terasa ada seribu penyesalan di hati nya. dia tau dia tak sepatutnya buat begitu pada kekasihnya itu.

jari jemari Farid mengusap lembut rambut Nana. kelihatan garis hitam di bawah mata Nana dan kesan sembab pada wajah nya. dia tau yang Nana tak cukup tidur. memang menjadi kebiasaan jika Nana mengalami masalah, dia tak akan tidur dan sentiasa berfikir untuk menyelesaikan nya.

Farid juga sedar yang dia tak dapat memaksa Nana menceritakan apa yang telah berlaku pada diri nya. mungkin itu adalah masalah peribadi yang tak ingin di ketahui orang. sebelum ini juga sama. paling lama pun dua minggu Nana tidak menjawab call dari Farid. mase tu Farid da seperti orang gile. tapi ini lagi gila. da sebulan!

Farid menarik nafas nya dalam-dalam. " i tau u sorang yang independent. u suke selesaikan probs u sendiri. tak suke orang lain tolong. "

Nana hanya mengangguk.diam seribu bahasa. sekali sekala kedengaran Nana mengeluh panjang.

Farid akur. dia tau sikap Nana. perkenalan antara mereka selama setahun cukup untuk Farid mendalami perwatakan Nana. dan itulah yang dia suka terhadap kekasih nya itu. seorang yang independent dan tak perlu bergantung pada orang lain untuk menyelesaikan masalah.

Nana sebagai anak sulung dalam 7 beradik memang telah dididik oleh ayah nya untuk menjadi seorang pemimpin. supaya dia dapat membantu adik-adiknya dalam apa jua sekalipun.

Nana bukan seperti gadis-gadis lain yang pernah Farid kenal sebelum ni. sampaikan kene gigit dengan semut pun nak menangis. nak beli gula pun di suruhnya Farid. walau pun jarak kedai tu selangkah dua. alasan tak nak kena panas. nanti kulit melecur. mengada-ngada!! bentak Farid sendirian.

" b, i nak balik dulu. i penat laa. " rayuan Nana dengan suara nya yang lembut itu mematikan lamunan Farid.

" ok ok. balik kang u mandi, rehat n jangan pikir pape lagi ok. i nak u tido malam ni. nanti u sakit, i jugak yang susah hati. "

" ok syg "

" and one more thing, walau pape pun, walau ape situation pun, i akan tetap ade di sisi u. sentiase akan sokong u. u ingat tu ok. " lantas Farid mengucup dahi Nana dengan penuh lembut dan kasih sayang.

" ok tanx syg. nanti u drive carefully balik umah tau. bye! " sambil melambaikan tangan pada Farid yang ingin berlalu pergi menaiki Honda Civic nya itu.

selepas kereta Farid hilang ditelan bayang malam, mata Nana berkaca. dia begitu terharu dengan kasih sayang yang Farid berikan padanya. hampir saja Nana menangis di situ memikirkan Farid. dia tau, betapa berdosanya dia pada Farid.

" maafkan aku sayang. aku tak sanggup nak bagitau kau. " ucap Nana dengan suara yang tersekat-sekat dan menahan genangan air di matanya.


-bersambung-

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...